Blog ini tempat dimana aku meluahkan apa sahaja yang berkaitan dengan dunia motor yang aku boleh katakan aku minat, segala pengalaman, pengetahuan berkaitan motor hanyalah daripada apa yang aku lalui, u may agree or disagree

Ahad, 11 Jun 2017

Ride Balik Kelantan - Part 1


 Assalamualaikum dan Salam Sejahtera semua,

Untuk yang pertama kali singgah di blog ini, terima kasih aku ucapkan kerana sudi membaca apa yang aku tulis disini.
Kali ni aku nak kongsikan pengalaman aku ride balik kelantan secara solo menggunakan z800 kesayanganku, millage pun dah lebih 30 ribu tapi ni baru kali pertama dia nak jalan jauh, nak buat macam mana tiada kesempatan dan masa untuk ride jauh

Ok, berbalik pada cerita ride solo ke kelantan tu, sepatutnya aku target nak bertolak pagi tapi memandangkan ada beberapa perkara yang perlu aku settelkan maka pukul 2.30 petang baru gerak dari rumah aku di Nilai ke Kelantan. Yer memang lewat sebenarnya dah bertolak

Sebelum cerita pasal ride tu, aku decide nak gunakan tail bag letak atas seat belakang motor memandangkan perjalanan yang jauh dah tak sanggup nak galas beg kat belakang. Beg ni jenama Bagster tapi harga keras sikit masa aku beli. Kalau nak beli dah banyak brand2 lain sekarang yang harga pun sekitar 180-250

Ok dalam post yang lepas aku pernah cakap plan nak ride balik kelantan jadi akhirnya tercapai juga keinginan aku

Tarikh Ride : 06 Jun 2017 (Selasa)
Mula gerak : 2.30 pm

Perjalanan bermula dengan isi minyak full tank dulu di Shell Bandar Baru Salak Tinggi, full tank (RM 26).

Jalan yang aku ikut ialah Salak Tinggi - Dengkil - Mex Highway KL - masuk DUKE Highway yang baru sebelah Hospital Kuala Lumpur then stop yang pertama aku selepas tol gombak

Sebenarnya stop sebab nak ambil gambar kenang kenangan jer.

Tepi highway karak lepas tol gombak


Dari tol gombak memandang hari bekerja jadi jalan tidaklah sesak dengan kenderaan dan perjalanan lancar dengan purata kelajuan aku bawak lebih kurang 150km/j dan sekali sekala pulas juga minyak sebab layan korner 😏

Stop yang pertama ialah di Petronas Benta selepas pekan Raub lebih kurang 180km perjalanan dari Nilai, aku pilih untuk stop isi minyak sahaja lebih kurang 10 minit sebab bulan puasa nak minum or merokok pun tak boleh (walaupun mukafir musafir tapi malas nak ganti nanti)

Lepas isi full tank lebih kurang (RM 25) jadi aku meneruskan perjalanan untuk ke next stop di R&R Gua Musang yang baru yang ada Stesen Minyak Petron tu

Sepanjang perjalanan daripada Benta ke Gua Musang jalan tak sibuk cuma jalan persekutuan bukan highway kena berhati-hati dengan kenderaan yang keluar masuk simpang, kena fokus lebih. Kena berhati-hati dan tidak memandu terlalu laju.

Jalan dari Benta ke Gua Musang sekarang pun dah cantik dan selesa walaupun bawak naked bike yang berat tu.

Sebelum Shell Padang Tengku selepas Kuala Lipis dah masuk highway gua musang lebih kurang 40km dimana dah memendekkan masa perjalanan yang banyak sebab sebelum ni perlu melalui jalan berliku dan berbukit (Bukit Tujuh). Highway Gua Musang tu terus keluar  Merapoh dekat kawasan bas ekspress berhenti.

Ok kita sambung next episod





2 ulasan: