Blog ini tempat dimana aku meluahkan apa sahaja yang berkaitan dengan dunia motor yang aku boleh katakan aku minat, segala pengalaman, pengetahuan berkaitan motor hanyalah daripada apa yang aku lalui, u may agree or disagree

Jumaat, 10 November 2017

Tukar Brake Pad My Z800

image dr ebay
Kali ini aku nak kongsikan mengenai tukar brake pad kawasaki Z800 yang mana My Z800 dah pernah tukar sekali brake pad belakang ketika millage mencecah 25,000 km.

Aku pernah bertanya pada pomen mengenai bila waktu sesuai untuk tukar brake pad, sama sebelah depan ataupun sebelah belakang dan jawapan yang aku dapat ialah bergantung kepada cara kita ride Z800 kita.

Ada orang millage 15 ribu km dah kena tukar ada yang sehingga mencecah 35,000 km millage baru kena tukar, kesimpulannya bila kita hantar servis motor kita tanyalah pomen tentang condition brake pad kita. Terdapat tanda pada brake pad yang menunjukkan ianya sudah habis dan perlu ditukar.

Aku tukar brake pad belakang setakat 3 tahun aku menggunakan Z800 ini dengan millage sekarang ialah 35,000 km.

Bila bercakap tentang kos brake pad, belakang hanya perlukan 1 set brake pad manakala depan pula memerlukan 2 set

Aku tukar di Pusat Servis Kawasaki menggunakan brake pad original daripada kawasaki dan kos 1 set brake pad untuk Z800 ialah RM 110 tidak termasuk caj buruh.

Ada juga cadangan daripada rakan-rakan bikers untuk menggunakan brake pad yang high perfomance seperti brand VESRAH tapi belum terasa nak pakai lagi sebab pakai motor Z800 pun standard tak modified pun

Vesrah Kod untuk Brake Pad Z800
Jadilah pengguna yang bijak dan pilihan di tangan anda, terpulang jenama / brand apa yang ingin digunakan cuma perlu pastikan anda membeli barang yang original dan bukannya yang tiruan ataupun clone

Sehingga berjumpa lagi,
MyZ800 - Mijie

Tiada ulasan:

Catat Ulasan