Pertama sekali, kita cakap pasal kuasa. Dengan enjin 806 cc, motosikal ni memang tak main-main. Power dia cukup untuk bagi rasa ‘umph’ setiap kali kita pulas throttle, tapi pada masa yang sama dia sangat stabil dan mudah dikawal. Bagi aku, Z800 ni macam gabungan sempurna antara kuasa dan keseimbangan. Nak ride harian boleh, nak layan corner pun syok.
Dari segi rupa pula, walaupun model ni dah lama, rekabentuk dia tak nampak ketinggalan zaman langsung! Gaya 'streetfighter' dengan sentuhan maskulin tu masih relevan, dan setiap kali bawa keluar Z800 ni, memang dapat perhatian. Ramai juga yang tanya aku, "Ni motor baru ke?" Padahal, Z800 ni dah bertahun kat jalan raya. Serius, kalau korang jenis yang suka motor berwajah garang, Z800 memang kena dengan jiwa.
Aku juga suka sebab Z800 ni lasak. Senang jaga, alat ganti pun tak susah nak cari. So, kalau korang jenis yang tak suka pening kepala pasal maintenance, Z800 adalah pilihan yang baik. Harga terpakai pun sekarang boleh tahan murah berbanding model baru, tapi performa dia masih top!
Jadi, kalau korang tengah berkira-kira nak cari motor naked yang power, bergaya, dan tak lapuk dek zaman, aku sarankan Z800. Mungkin dia tak ada teknologi terbaru macam motor sekarang, tapi kadang-kadang, kesederhanaan tu yang buat kita lebih hargai setiap perjalanan. Bagi aku, Z800 ni macam klasik moden — selagi dia ada, selagi tu dia relevan
Satu lagi yang aku suka tentang Z800 ni ialah fleksibiliti dia. Nak guna sebagai motosikal harian untuk ke tempat kerja, boleh. Nak ‘touring’ ke luar bandar pun boleh. Aku pernah bawa Z800 ni merentas negeri dan serius, walaupun badan mula lenguh sikit, tetapi motosikal ni masih selesa untuk perjalanan jauh. Mungkin korang boleh tambah aksesori seperti windshield atau seat touring untuk tambah keselesaan, tapi walaupun dalam keadaan standard, Z800 masih boleh diharap.
Dari segi ekonomi pula, Z800 ni tak makan minyak sangat kalau dibandingkan dengan motosikal berkuasa tinggi yang lain. Untuk naked bike dengan enjin 806 cc, penggunaan minyak dia agak berpatutan. Jadi, kalau korang nak motor yang tak bikin dompet kering setiap kali isi minyak, Z800 antara pilihan terbaik.
Memanglah ada model-model baru yang lebih canggih dengan teknologi terkini, tetapi bagi aku, kadang-kadang ‘old is gold’. Z800 menawarkan keseimbangan antara gaya, kuasa, dan ketahanan — sesuatu yang susah nak jumpa dalam model-model baru sekarang. So, kalau korang tengah usha motor yang ada ‘soul’ dan berbaloi untuk jangka panjang, bagi aku Z800 masih lagi pemenang di hati. Nak padu? Nak gaya? Z800 lah jawapannya!
Tiada ulasan:
Catat Ulasan